Viikkoon on mahtunut niin paljon tunteita ja uusia asioita, etta niita on vaikea kuvailla. Yritan kuitenkin tiivistaa vahan keskuksen arkea. Viime viikon lapsilla oli lomaa koulusta, joten keskuksessa oli vain pari poikaa, muut lomailivat perheidensa kanssa. Loma oli loistava sattuma, koska sain tutustua vahan paremmin pariin poikaan, ja rauhassa seurailla keskuksen toimintaa. Loput pojat palasivat eilen, ja sen jalkeen onkin ollut tohinaa. Normipaiva on suunnilleen seuraava:
Klo 7.30 lapset heraavat
Aamurukous
Joka toinen paiva pojat kayvat pesulla julkisissa hoyrysuihkuissa
Klo 9.30 Tuun keskukseen
N. klo 10 Aamiainen
Siivousta
Klo 11-12.30 Englannintunteja ja muuta opetusta
Klo 13-18.30 Pojat ovat koulussa (saa vahan hengahtaa)
Illallinen
Iltarukous
Leikkimista
Klo 21.30 Lahden kotiin koska vika bussi lahtee
Pojat ovat ensivaikutelmalta todella iloisia ja avoimia, mutta kaipaavat paljon huomiota. Nuorin on 9, ja vanhimmat yli 20 vuotta. Voitte vain kuvitella millainen show saadaan kun joku aloittaa ruokasodan... :P Paallisin puolin kuitenkin keskuksen toiminta on mielestani toimivaa, ja tahan mennessa olen viihtynyt.
Itse englanninopetus on aika vaikeaa, koska suurin osa pojista ei ole koskaan opiskellut englantia. Mista aloittaa? Miten pitaa niiden huomio ylla kauemmin kuin 5 min? Tahan mennessa ollaan kayty lapi ihan perus tervehdyksia, arkeen liittyvia sanoja, ja paljon leikkeja. Jos jollain tulee mieleen muita hyvia leikkeja kuin Alias, ristisanat ja peili, joilla uusia sanoja voisi opettaa, niin vinkkeja otetaan mielellaan vastaan. Opettamisesta tekee ehka viela vaikeampaa etten ole itse oppinut englantia kirjasta, niinpa on vaikea tietaa mika on helppoa, ja mika taas haastavampaa. Mutta hitaasti eteenpain.
Niin, keskuksessa on muuten toinenkin vapaaehtoinen, 19v. Dan Englannista, joka aikoo pyrkia yliopistoon opiskelemaan espanjaa ja nayttelemista. Mutta lisaa kaikesta tasta myohemmin..
jueves, 17 de mayo de 2007
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
7 comentarios:
Hei Niina!
Minulla oli koneeni vieressä Suomi-Englanti kuvasanakirja, joka on tarkoitettu lapsille helpoksi ja mukavaksi vieraan kielen opiskelukirjaksi.
Kirjassa on eri elämänaiheet (esim. the family, sports, in hospital, games and pastimes, at the garages, in the office, in hospital, the kitchen, the bathroom, things to wear, people at work....etc.), joihin liittyviä asioita on kuvin ja sanoin esitetty. Niitä apuna käyttäen voi sitten selittää ja kertoa eri tilanteita. Jos aikaa ja mielikuvitusta riittää, voisi ehkä yhdessä lasten kanssa piirtää kuvia ja sitten niihin liittää tilannetta kuvaavan tekijän, sanan ja selityksen.
Myös tällainen voinee olla kiva ja käyttökelpoinen tapa:
Opettaja kirjoittaa tekijän (esim. opettaja, tyttö, poika, isä, äiti...) luottokorttikokoiselle paperilapulle ja toiselle vastaavalle paperille verbin (mitä ko. tekijä tekee; 'opettaa', 'leikkii', 'juoksee'...) Kuitenkin tekijä ja verbi mahdollisimman kuvaavasti kertoo ko. tekijälle tyypillistä tekemistä. Esim. sairaanhoitaja -> hoitaa sairastunutta, 'äiti valmistaa ruokaa', 'poika -> potkii palloa' ym. Nämä paperilaput ovat ikään kuin pelikortteja, jotka on tarkoitus yhdistää oikealla tavalla toisiinsa. Asettaa pareittain.
Aihepiirin voi kehitellä oppilaan tiedon ja taidon sekä edistymisen tason mukaan. Mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä tämä kysyy. Ehkä apuna voi käyttää lehdistä tms. löytyviä kuvia, joita liimailla sanojen oheen.
Toivottavasti tästä 'poikii' kiva, hauska tapa opiskella vierasta kieltä.
Antoisia ja hauskoja oppimishetkiä!
t. T Espoosta
Terveiset uskomattoman intensiiviselta tohtorikurssilta Lontoosta. Pelattiin EFA gamea, laitan linkin sullekin, niin voit testata miten koyhat maat saavuttavat EFA tavoitteet. http://powerquest/efagame/
Olen niin vasynyt etta nauran hysteerisesti tolle lapsi-testille.
Yrita parjata ja laita vaan pojat lukemaan lukkari-kuorossa, se on paras metodi. nimimerkki 'kokemusta on'
heips,
ja kiitos vinkeista! kayttoon tulevat, esimerkiksi tuo tekija-verbi-juttu.
nayttaa silta etta ongelmaksi muodostuu opetustekniikojen puutteen sijaan se etta pojat vaikuttavat oppivan varsin hitaasti (ymmarrettavaa maassa missa tuskin kuulee englantia). pitaa siis vaan tahkoa samoja asioita uudestaan ja uudestaan, ja keksia tapoja etta heidan mielenkiintonsa pysyy samoissa asioissa niin kauan etta oppivat.. helpommin sanottu ku tehty..
Hei Niina!
Olet ihan oikeassa: Samoja asioita ja sanoja pitää vain puhua yhä uudelleen. Erilaisin asioin voi toistaa samoja sanoja, jolloin ne alkavat jäädä vähitellen mieleen. Ja niiden merkityksen oppii pikku hiljaa.
Vinkkkinä (itsekin oppilaana) kerron, että kannustava ja positiivinen opettaja saa vieraan kielen opiskelijankin innostumaan ja motivoitumaan. On hyvä, että opettaja muistaa mainita puheen tai kirjoituksen korjaamisen ja oikaisun yhteydessä opiskelijalle myös että tämä on edistynyt selvästi. Pieni opiskeluun liittyvä kehaisu antaa oppilaalle tunteen, ettei hän ole epäonnistunut. Iloinen ja reipas mieliala oppitilanteessa auttaa kummasti.
(Vielä tämä pikku kikka: Kun oppilas yrittää muistaa jotain jo aikaisemmin opiskelun yhteydessä esiintynyttä sanaa, opettaja voi hiukan 'avittaa' muistamisessa: Hetken odoteltuaan opettaja antaa vihjeeksi sanan ensimmäisen kirjaimen; jos oppilaalle ei vielä muistu mieleen, hetken kuluttua seuraava kirjain jne.)
Kielituntien avajaisiksi käytävä pieni, yksinkertainen keskustelu (opiskeltavalla kielellä) viimepäivien kuulumisista johdattaa mukavasti oppilaan kielenopiskeluun. Opettajan itsensäkin on ihan hyvä kertoa omista viime päivien kokemuksistaan, jolloin oppilas kuulee ko. kieltä.
Huumori, positiivinen mieli ja itseensä luottaminen ovat hyviä keinoja joka tilanteessa. Sinulla on ne. :)))))
Tsemppiä!
Terv. Murmeli
Hei,
ootko kokeillu googlata englannin alkeismateriaaleja (ESL/English as Second Language)? Voisit löytää jonkun strukturoidun tavan käydä juttuja läpi, ei tarvis miettiä itse niin paljon...
Heippis!
Nepalissa käytin varsin paljon Hirsipuuta, josta tuli oppilaiden suosikki. Myös kuvien piirtely ja nimeäminen oli niistä kauheen kivaa.
Voi noita sun asumiskokemuksia! Nauroin kuollakseni sun ihanalle ikkunanäkymälle. Terveisiä "Tipille" ;)
kiva jos mun jutut viihdyttaa, naureskelen kylla itsekin tuolle nakymalle. tai siis useimmiten on vaan verhot kiinni :)
hirsipuu on ihan assa, silla mennaan jo numeroita ja vareja lapi. nyt aloin googlailemaan ESL matskuja, ja sieltahan loytyy vaikka mita! kiitti aino!
Publicar un comentario